07 Julai 2010

Bila Tiada Baru Menyesal

1. Sudah menjadi lumrah manusia yang selalu lupa dan alpa pada diri sendiri inikan pula untuk mengingati kebaikan orang lain jauh sekali untuk membalas kebaikan tersebut walaupun dengan ucapan terima kasih.

2. kita seringkali di ingatkan agar sentiasa muhasabah diri kerana dengan cara itu kita akan terfikir dan berpeluang membaiki kesilapan yang mungkin tak pernah pun terlintas di benak fikiran.

3. Hubungan sesama munusia adalah sesuatu benda yang tidak akan terlepas daripada sesiapa pun kerana semua antara kita pasti melalui benda yang sama tidak kira pahit ataupun manis sesuatu hubungan tersebut.

4. Sebagai hamba allah yang selalu membuat kesilapan dan seringkali menyesal dengan perbuatan diri sendiri dilihat semua ini tiada kesudahan jika tidak ada usaha untuk memperbaiki kesalahan dan terus menerus dengan kelakuan sedemikian.

5. Kita sering terbayang dengan perasaan serba salah, kecewa dan sedih apabila ibubapa yang suatu ketika dahulunya banyak menasihati dan menyayangi diri kita tetapi kita balas dengan sesuatu yang mengecewakan mereka.

6. Kita sia-siakan kasih sayang kekasih yang sebelum ini banyak mengambil berat dan banyak memberi nasihat tetapi kerana ikutkan ego diri dan keras kepala kita relakan dia terluka. 7. Begitu juga dikalangan rakan-rakan, kita berkelahi dan cuba menegakkan pandangan kita sedaya mungkin dan akhirnya menjadi musuh yang tanpa diduga.

8. Tetapi bila tiada semua itu, baru terasa indahnya nasihat ibubapa, pentingnya hargai kekasih dan mulianya hati seorang teman. Benarlah kata orang tua-tua, bila sudah tiada menyesal pun tak berguna.

1 ulasan

Setuju sangat..My very da very latest.. Bahaya!


EmoticonEmoticon