18 April 2010

Di Hujung Perhubungan

1. Sebagai manusia biasa kita pasti terdedah dengan pelbagai cabaran mahupun ujian untuk melalui detik bahagia yang kita harapkan bilamana kita berpasangan khususnya dalam bercinta sebelum melangkah lebih jauh ke alam perkawinan yang pastinya lebih mencabar.

2. Pada permulaan pertemuan perkenalan dan seterusnya menjalin hubungan yang lebih serius semuanya tanpak sempurna walaupun jelas terukir kekurangan pada pasangan tersebut namun dengan anggapan perubahan boleh berlaku jika diberi peluang maka semua yang tak disenangi ditelan begitu sahaja.

3. Kerapkali kita mengharapkan akan memberi dan menerima yang terbaik dari pasangan namun kurangnya kesefahaman adalah faktor utama yang membawa ke arah pertelingkahan antara dua insan ini.

4. Apabila keadaan ini terjadi, ego yang seperti diketahui boleh menjejaskan lagi hubungan telah menjelma dan kadangkala menguasai hingga ke tahap boleh memakan diri sendiri lantas menghalakan perhubungan kearah jurang antara satu sama lain.

5. Tanpa rasa jemu, pelbagai kaedah dan pelbagai teknik telah diusahankan demi menjaga kepentingan perhubungan itu agar ia terus mekar dan segar sentiasa seperti yang diharapkan pada permulaan pertemuan perkenalan.

6. Harapan yang pada mulanya disandarkan untuk melihat perubahan dalam diri pasangan kian lebur malah kekurangan padanya seakan tidak dapat dipisahkan lagi dalam dirinya walaupun telah diperuntukan masa yang agak panjang untuk melihat dia bebas dari penyakitnya yang keras kepala.




7. Apabila tahap kesabaran sudah mencecah ke paras tertinggi dan melebihi dari hadnya maka tibalah waktu perhubungan itu di penghujungnya. Hanya titisan air mata yang mengiringi selain pasrah dengan apa yang terjadi tanpa menyimpan rasa dendam di hati malah mendoakan bekas pasangan akan mendapat yang terbaik untuk dirinya kelak.

8. Apa yang berlaku telah berlalu, tiada gunanya kita menoleh kebelakang kerana kehidupan ini memerlukan komitmen yang penuh untuk melihat kehadapan melainkan kebaikan darinya perlu dikenang sampai bila-bila dan apa yang penting ia perlu dilihat dari sudut yang positif, jadi anggaplah ia satu dari proses yang bakal mematangkan diri kerana ia adalah pengalaman dan kita harus belajar dari pengalaman supaya tidak melakukan kesilapan yang berulang.

1 ulasan

alamak sedih la pula cita kak emah nie


EmoticonEmoticon